Les TICs, com a base de la generació de coneixement tàcit i explícit (Castells, 1996), proporcionen entorns d'aprenentatge que trenquen els constructes clàssics propis de la Societat Industrial, tant a nivell de coneixements com de les competències necessàries per arribar a aprehendre'ls.
Aquest canvi, aquesta evolució que estem vivint, aquesta reestructuració que provoca moviments en els estaments dels entorns abans esmentats i, principalment, els mitjans i mètodes de la formació dels principis del S.XXI, són l'atractiu i el focus de la proposta d'investigació objecte d'aquest treball. Treball que es presenta com a avantsala de línies d'investigació que configurin un futur Doctorat.
Seguint amb aquesta primera visió, val la pena el plantejament de Rod Paige (2002), 7è.Secretari d'Educació dels EEUU:
- Encara eduquem als nostres fills sobre la base d'un calendari agrícola, un entorn industrial i els hi diem que vieuen a l'era digital
En aquest sentit i, tenint en compte que històricament hem estat educats a ser espectadors a les classes (magistrals) en contra del que dicten les directives del Nou EEES on no només hem d'assolir uns coneixements explícits, sinó també, unes competències que ens portin a canviar els papers clàssics de professor-alumne (actor-espectador) pels de estudiants-tutor (actors-actor/tutor) ... deia, que aquesta evolució (aquest canvi) entre els constructes de presencialitat i de virtualitat suposa un abisme entre ells. Així, tot apunta a que el graó intermig pot ser el webinar ja que "integra" els factors favorables de la presencialitat i els de la virtualitat...
Fent aquesta visió holística de l'escenari plantejat i, amb la intenció de focalitzar la investigació en la formació d'Enginyers des d'un punt de vista analític i empíric, el problema d'investigació plantejat inicialment per dur a terme la proposta d'un disseny d'investigació, és:
Eficiència en el disseny tecno-pedagógic d'entorns i recursos d'ensenyament i aprenentatge sota les modalitats presencial, webinar i eLearning adreçades als futurs Enginyers: un anàlisi comparatiu.